Daniel Hamburger

Referentie: KK0803
Klankdelen nog beschikbaar: 20
Prijs per klankdeel: 150 euro

Beschrijving
Daniël Hamburger, geboren in 1980 te Rotterdam, begon op zesjarige leeftijd met klassieke pianolessen. Sindsdien heeft de muziek hem niet meer losgelaten. In zijn gymnasiumtijd stonden componisten als Bach, Rachmaninov en Ravel op de lessenaar, maar de jonge pianist ontwikkelde al snel een bredere interesse: zo volgde hij een salsacursus, kocht een synthesizer, begon contrabas te spelen en verdiepte zich in de beginselen van de jazzharmonie en -improvisatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Daniël aan het eind van het gymnasium geen carrière als klassieke concertpianist ambieerde. De kennismaking met andere muzikale werelden smaakte naar meer.
In 1999 begon Daniël aan zijn studie Muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, faculteit Kunst, Media & Technologie. Dit was de ideale speeltuin om zijn muzikale nieuwsgierigheid te bevredigen. Op de Hilversumse faculteit bekwaamde Daniël zich in technologische richtingen als klankontwerp en muziekproductie en maakte hij kennis met de mechanismen van film- en concertante muziek. Ondertussen verdiepte hij zich in het ‘klassieke’ ambacht van de jazzarrangeur en bleef hij piano en contrabas spelen. In 2003 schreef hij zijn MA thesis Con trabajo, een onderzoek naar compositie voor contrabas en elektronica.In augustus 2003 studeerde Daniël cum laude af als “Master of Arts in Composition in Contexts.” Twee jaar later rondde hij zijn “Voortgezette Kunstopleiding Muziek” af, eveneens cum laude. Daniël studeerde in Hilversum compositie bij Barbara Woof (modern-klassiek), Marc van Vugt (jazz) en Rens Machielse (filmmuziek).

Daniël lanceerde zijn carrière als componist met Reminiscences of Laura (2003), voor trompet, piano quatre mains, percussie en piano. Voor dit attractieve stuk kreeg hij tijdens de Nederlandse Muziekdagen 2003 de publieksprijs bij de finale van de Henriëtte Bosmansprijs 2003. In Reminiscences of Laura combineerde Daniël akoestische instrumenten met elektronisch bewerkte klanken, een principe dat in zijn latere werken regelmatig terug zou keren.
In december van hetzelfde jaar had hij succes met Yellow Bird (2003), een fusion jazz compositie geschreven in het kader van de Arranger’s Workshop van het Metropole Orkest o.l.v. John Clayton. Met dit spectaculaire stuk toonde Daniël aan ook het orkestapparaat te kunnen hanteren.
Sinds 2004 is Daniël werkzaam als freelance componist en arrangeur. Hij mag inmiddels gerenommeerde orkesten als Orkest De Volharding en het Metropole Orkest tot zijn opdrachtgevers rekenen. Daarnaast werkt hij regelmatig samen in multidisciplinaire projecten. In opdracht van Stichting Yo!, een organisatie die streeft naar vernieuwende jeugdopera, maakte hij bijvoorbeeld met dichter Ruben van Gogh de busopera Zonegrens (2005). Met de Litouwse choreografe Agnija Seiko creëerde hij de performance [ fia ] (2004) en de korte film Lemon factory (2006).

Daniël wil ook in de toekomst in verschillende muzikale contexten actief zijn: het is voor hem een ideale manier om te blijven groeien als kunstenaar en als vakman. Zoals meesterbassist en dito arrangeur John Clayton in 2004 schreef aan zijn jeugdige collega: “It sounds like everything is going your way—I knew that it would and predict that your musical life will continue to be that way, as long as you continue to stay open, flexible and curious.”


Daniel Hamburger over zijn compositie voor Klankkapitaal:

  • Compositie voor ensemble en live elektronica
  • Beoogde première eind mei 2009

Geluidsfragmenten

Titel: Zonegrens overture

Titel: Fear

Titel: Chazzan