James Wood

Referentie: KK0806
Klankdelen nog beschikbaar: 40
Prijs per klankdeel: 150 euro

Beschrijving

James Wood studeerde compositie met Nadia Boulanger in Parijs, orgel in Cambridge en slagwerk en directie aan de Royal Academy of Music. Hij staat bekend om zijn breed georiënteerde activiteiten als componist, dirigent en virtuoos percussionist, waarbij hij zich bezighoudt met het hele muzikale spectrum van middeleeuwse tot hedendaagse muziek.

James Wood is oprichter van het gerenommeerde New London Chamber Choir,  waarmee hij verscheidene CD heeft uitgebracht. Hij is tevens oprichter van London's Centre for Microtonal Music en het daaraan gelieerde ensemble, de Critical Band. In November 2002 dirigeerde James Wood de wereldpremière van Stockhausen's Engel-Prozessionen,  met het Nederlandse Omroepkoor in het Concertgebouw in Amsterdam.

Zijn brede interesse heeft ertoe geleid dat hij als componist een groot aantal werken voor verschillende genres heeft geschreven. Hij ontving opdrachten van o.a. Arditti String Quartet, Electric Phoenix, IRCAM, Amadinda Percussion Group (Budapest), Internationales Musikinstitut Darmstadt, the Royal National Theatre (London), de BBC en de ARD . Tweemaal heeft hij een opdracht compositie geschreven voor de Engelse Proms – de eerste keer (1989) voor het orkestwerk, Oreion, waarbij hij het  BBC Symphony Orchestra dirigeerde, en de tweede keer (1995) voor het Percussion Concerto, geschreven voor Steven Schick en de Critical Band. Vanaf 1996 houdt hij zich steeds meer bezig met elektronica en elektronische muziek, zoals te horen is in zowel de opdrachtcompositie voor IRCAM, Mountain Language, voor alphoorn, MIDI-cowbells en computer, in première gebracht in 1998  in Parijs door solisten van het Ensemble InterContemporain, als in Jodo, een muziektheater compositie gebaseerd op een kort verhaal van Yukio Mishima, voor slagwerk, sopraan en computer.

Tussen 2002 en 2005 schreef hij zijn grootste werk tot nu: een opera in twee akten, gebaseerd op het leven en de visioenen van Hildegard von Bingen. Geschreven voor Slagwerkgroep Den Haag, New London Chamber Choir en Champ d'Action (B), is Hildegard een compositie voor sopraan en bariton, kamerkoor, groot ensemble en elektronica. James Wood ontving voor zijn composities o.a. de ‘Gemini Fellowship’(1993), de ‘Arts Foundation Fellowship for electro-acoustic composition’ (1995-1996), en de ‘Holst Foundation Award’.


James Wood over zijn compositie voor Klankkapitaal:

  • Opera voor ensemble, kamerkoor, verteller en poppenspelers
  • Beoogde première in seizoen 2010-2011