Jukka Tiensuu

Referentie: KK0805
Klankdelen nog beschikbaar: 40
Prijs per klankdeel: 150 euro

Beschrijving
Jukka Tiensuu studeerde aan de Sibelius Academy, de Juilliard School en de  Freiburg Hochschule für Musik, bij Paavo Heininen, Klaus Huber en Brian Ferneyhough. Tiensuu is niet alleen componist, maar ook een gevierd klavecinist, dirigent en pianist. Hij is artistiek leider geweest van de Helsinki Biennale en was mede-oprichter van het “Time of Music” Festival in Viitasaari.

Digitale technologie is een belangrijke component van zijn werk. Na jarenlange ervaring opgedaan te hebben in international studio’s als Ircam, MIT en UCSD, werkt Tiensuu tegenwoordig in zijn eigen, op maat gemaakte studio.

Alma (1995-98, in opdracht van het Helsinki Festival) is een drieluik van onafhankelijke symfonische composities (Himo, Lumo, en Soma) waarin gebruik wordt gemaakt van elektronica.  Tokko (1987), voor mannenkoor en computer synthesized tape, won de eerste prijs van het UNESCO 1988 Rostrum. De tekst bestaat geheel uit woorden die in verschillende talen vertwijfeling uitdrukken. Arsenic and Old Lace (1990), voor het Arditti Quartet en klavecimbel, en  Puro (1989), geschreven voor de fenomenale klarinettist Kari Kriikku en orkest, laten zowel Tiensuu’s meesterlijke techniek als inferentiele virtuositeit zien. P=Pinocchio? (1982) and nemo (1998) zijn geschreven in opdracht van Ircam en zijn voorbeelden van  zijn gebruik van de computer voor real-time interactie. Musica ambigua (een suite voor baroque instrumenten) geeft weer een ander facet van Tiensuu weer. “Een open geest,” heeft hij gezegd, “is de kortse weg naar begrip,” en in de sceptische, lucide, en pragmatische wijze waarop hij alle aspecten van zijn leven als musicus vormgeeft, laat hij zien dit credo zelf ten volle uit te leven. Tiensuu’s composities zijn uitgegeven door het  Finnish Music Information Centre en uitgebracht door o.a. Alba, Denon, Ondine en  Disques Montaigne.

Tiensuu: “I do not write music because of a composer’s perceived duty to add to the concert repertoire continuously. In our age, every single work has to have a specific reason for being created.” In praktijk heeft deze houding geresulteerd in een steeds veranderende houding en probleemstelling voor elke nieuwe compositie.


Jukka Tiensuu over zijn compositie voor Klankkapitaal:

  • Compositie voor ensemble en elektronica