Michael Smetamin

Referentie: KK0802
Klankdelen nog beschikbaar: 30
Prijs per klankdeel: 150 euro

Beschrijving
Michael Smetanin is een van de belangrijkste Australische componisten. Geboren in Sydney, met Russische ouders, studeerde Smetanin compositie in Sydney, waar hij zijn Bachelor behaalde in 1981. Dankzij de International Fellowship van de Australia Council, kon hij verder studeren bij Louis Andriessen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Beurzen van OC&W en het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten, stelden hem in staat om zijn verblijf te verlengen tot eind 1984.

Terwijl hij in Nederland studeerde, componeerde Smetanin zijn eerste belangrijke werk, Track, in samenwerking met ensemble Hoketus. In 1984 schreef hij The Ladder of Escape voor Harry Sparnaay's Het Basklarinetten Kollektief. Deze compositie ging in première tijdens het Salzburg Aspekete Festival 1984 en is sindsdien veelvuldig uitgevoerd en opgenomen.  

Smetanin heeft een groot aantal prijzen gewonnen voor zijn composities, waaronder de 1999 Paul Lowin Prize for Orchestral Composition (de belangrijkste compositie prijs in Australie) voor zijn werk The Shape of Things to Pass...... In 2000 was het Bremer Podium Konzert van Radio Bremen geheel gewijd aan Smetanin's muziek. In 1999 maakte Smetanin deel uit van de jury van de Gaudeamus Muziekweek.

Zijn twee grootste werken zijn de kameropera’s The Burrow en Gauguin, allebei op libretti van Alison Croggon. The Burrow is een 'psychologisch profiel' van Franz Kafka tijdens zijn laatste minuten. De première in 1994 tijdens het Perth Festival was een sensatie, met Lyndon Terracini als Kafka. Gauguin werd voor het eerst in première gebracht tijdens het Melbourne Festival in 2000, wederom met Terracini in de hoofdrol. Smetanin's affiniteit met theater werd onderstreept in 2000 tijdens het Adelaide Festival, waar hij de muziek componeerde voor het acht uur durende epische toneelstuk The Ecstatic Bible van de Engelse toneelschrijver Howard Barker.

Smetanin's composities zijn veelvuldig opgenomen en te beluisteren op meer dan 20 CD’s. Tot zijn meest recente werken behoren het Piano Concerto Mysterium Cosmographicum, in première gebracht door het Sydney Symphony met Lisa Moore als solist in 2005, Micrographia, in opdracht vanhet Schoenberg Ensemble in 2007 en Shatter door Crash in 2008. Sinds 2002 is Smetanin hoofd van de afdeling compositie van het Sydney Conservatorium of Music.


Michael Smetanin over zijn compositie voor Klankkapitaal:

  • Compositie voor ensemble, gitaar en blokfluit

“The 10 minute work for small to medium ensemble with guitar and recorder "concertante" parts would be similar in idea to my work Micrographia which was premiered by the Schoenberg Ensemble in Amsterdam in February 2007. The new work would be composed as a "second work" in a set of pieces dealing with ensemble together with a concertante duo and further explore the combination of spectral pitch in combination with magnification and evolution of a musical object which is a fundamental and overall structural material. The style/sound of the work would continue but also contrast in subtle ways to the type heard in Micrographia”

Geluidsfragmenten

Titel: Micrographia, fragment 1

Titel: Micrographia, fragment 2